دانلود پایان نامه کارشناسی ریشه های مسیحی فرهنگ سکولار جدید غرب
درباره این فایل انتقادی دارید؟ راه های تماس با ما: شماره تماس : 09010318948 |
دانلود پایان نامه کارشناسی ریشه های مسیحی فرهنگ سکولار جدید غرب
این پایان نامه با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 1
فصل اول؛ واژه شناسی سکولاریزم وسکولاریزاسیون
1- ریشه لغوی 6
2- معادلهای واژه سکولار 6
3- معادلهای فارسی 8
3-1 ؛ سکولاریزم 8
3-2 ؛ سکولاریزاسیون 9
3-3 ؛ سکولار 9
4- تفاوت سکولاریزم وسکولاریزاسیون 10
5- تطورتاریخی اصطلاح سکولاریزم وسکولاریزاسیون 12
فصل دوم:تطورتاریخی شکلگیری مفهوم سکولاریزاسیون دراندیشه مسیحی ـ غربی
1- مقدمه 20
2- ازمسیح(ع)تامسیحیت 22
3- ازدنیوی شدن مسیحیت تا سکولاریزاسیون جامعه مسیحی 26
3-1- دنیوی شدن مسیحیت 26
3-1-1- تحریرکتاب مقدس 31
3-1-2- شکلگیری کلیسا 34
3-2- سکولاریزاسیون جامعه مسیحی 38
3-2-1- جوهرمستعدمسیحیت 39
3-2-2- سرگذشت تاریخی مسیحیت 40
3- منشأ نظریه حکومت سکولار در زمینه انجیلی ـ مسیحی 41
3-1- قدرت دولت،قدرت کلیسا 41
3-2- برتری کلیسابرحکومت 43
3-3- دواعی برتری کلیسا بر حکومت 44
4- طرح نظریه حکومت سکولار در زمینه انجیلی ـ مسیحی 45
4-1- نظریه سنت توماس آکویناس درطرح حکومت سکولار 46
5- تلاش برای گذرازاندیشه نظام الهی ـ بشری،به اندیشه نظام بشری 48
6- گسترش فرهنگ مسیحی ، گامی به سوی رنسانس 52
فصل سوم: نگاه رنسانس دربارة انسان
1- ویژگی عمومی رنسانس 56
2- نگاه رنسانس دربارةانسان 59
2-1- مدخل 59
2-2- ریشه لغوی ومعنایی اومانیسم 62
3- زمینه انجیلی انسنان گرایی رنسانس 65
3-1- سنت یهودی 65
3-2- سنت کلاسیک 68
3-3- سنت انجیلی 70
4- تأثیر تفکر افلاطونی بر نگاه رنسانس درباره انسان 73
5- نتیجه بحث 78
فصل چهارم:مروری برروندسکولاریزاسیون درنهضت اصلاح دین
1- کلیات 82
2- مؤلفههای فرهنگ سکولاردراندیشه اصلاح دین 89
2-1- نگرش مثبت به دنیا 89
2-1-1- تأکیدجدیدبرآموزةآفرینش ونجات 90
2-1-2- احیای اندیشه دعوت دنیوی ازفردمسیحی 91
2-2- اخلاق کاردرآئین پروتستان 93
2-3- ریشههای سرمایهداری 95
3- نتیجه بحث 97
فصل پنجم : تأثیر عصر روشنگری بر بینش سکولار
1- مقدمه 100
2- تأثیر اندیشة عصر روشنگری بر بینش سکولار 103
3- مؤلفه های مهم فرهنگ سکولار در عصر روشنگری 105
3-1- دئیسم 105
3-2- نظریة پیشرفت 109
4- نتیجة بحث 113
خلاصه و نتیجه گیری 115
منابع و مآخذ
منابع فارسی 120
منابع لاتین 124
مقدمه
تحقیق حاضر به بررسی ریشه های مسیحی فرهنگ سکولار جدید غرب پرداخته است. البته سکولاریزم را به دلیل کثیر الاضلاع بودن ، می توان از ابعاد مختلفی تحلیل و بررسی کرد . سکولاریزم دارای جنبه ها و ابعاد مختلفی است، جنبه معرفتی که در نفی عوامل بیرون از پدیده های طبیعی یا تاریخی و در تأکید بر تحول بی وقفه تاریخ تبلور می یابد و جنبه نهایی که در تلقی نهاد دین به عنوان نهاد خصوصی بروز می یابد و جنبه سیاسی که در جدایی دین از سیاست نمود پیدا می کند. بدیهی است که هر کدام از این جنبه ها دارای اشکال و مناسباتی با واقعیتهای تاریخی پیرامون آن می باشند. در تمامی تعاریفی که از سکولاریزم می شود یک عنصر که تقریباً می توان گفت فرعی ترین عنصر سکولاریزم است ، به نحو مشترک یافت می شود. این عنصر عبارت است از جدایی دین از دولت یا به تعبیر خود غربی ها جدایی church از state . جدایی دین از دولت که به منزله سمبل سکولاریزم گرفته می شود، البته یکی از نتایج فرعی سکولاریزم است اما چون ملموس ترین، بارزترین و آشکارترین نتیجة آن است، نوعاً بر آن انگشت نهاده می شود. اما توقف کردن بر این عنصر و خاتمه دادن امر به اینجا البته گمراه کننده است. باید قدری به عقب برگشت و ریشه های تاریخی و فلسفی سکولاریزم را دید چون بدون این کار نمی توان فهمید که در تاریخ مدرن غرب چه اتفاق عظیمی افتاده است.
در تحقیق کنونی تمام سعی و تلاش بر این است که فرهنگ سکولاریزم جدید از منظر مسیحیت تبیین گردد. اینکه مسیحیت بستر ایجاد فرهنگ سکولار جدید غرب بوده است یا نه ، ادعایی است که نیازمند تحقیق بسیار جدی است که قطعاً تبیین و توجیه آن فراتر از یک تحقیق مقدماتی و جانبی است که قصد نگارنده نیز از چنین تحقیقی صرفاً بیان تمهیدی است که در این زمینه صورت گرفته است.
برچسب ها : پایان نامه کارشناسی ریشه های مسیحی فرهنگ سکولار جدید غرب , دانلود پایان نامه کارشناسی ریشه های مسیحی فرهنگ سکولار جدید غرب , پایان نامه کارشناسی رشته فلسفه , کسب درآمد اینترنتی , دانلود مقاله , دانلود نرم افزار , دانلود اندروید , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه , دانلود پرسشنامه , دانلود فایل , دانلود پاورپوینت , دانلود نمونه سوالات , کار در منزل , دانلود آهنگ , دانلود سریال , دانلود فیلم , دانلود کتاب
پایان نامه بررسی برهان وجوب و امکان
درباره این فایل انتقادی دارید؟ راه های تماس با ما: شماره تماس : 09010318948 |
پایان نامه بررسی برهان وجوب و امکان
چکیده
در مورد معانی اعتباری نفس الأمری (وجوب ،امکان،امتناع) همیشه ظرف اتصاف جهان خارج است،اگر چه ظرف عروض را عالم اندیشه تشکیل می دهد.
ممکن برای موجود شدن هم محتاج به علت ایجادی و هم نیاز به علت ایجابی دارد-ماهیت ممکن به گونه ای است که تا وقتی که از ناحیه علت خود به سر حد وجوب و لزوم نرسد هرگز موجود نخواهد شد و علت نیز در مقام ترجیح وجود معلول ،تا زمانی که ترجیح خود را به سرحد ایجاب و الزام نرساند علت نخواهد بود. یعنی اینکه شیء تا زمانی که به مرحله ی وجوب و ضرورت نرسد،موجود نمی گردد. و مناط نیاز ممکن به علت نه حدوث است و نه چیزی دیگری بلکه امکان است. و اما ضرورت ،ضرورت اقسامی دارد و از میان اقسام ضرورت آنچه در فلسفه اسلامی و در برهان وجوب و امکان اهمیت دارد ضرورت ازلی است.همچنین در مقابل هر یک از معانی امکان سلبی یکی از ضرورتها قرار دارد.
مقدمه
یکی از دغدغه های مهم بشر در طول تاریخ چگونگی اعتقاد به خدا بوده است.و اساسا این سئوال مطرح بوده که آیا خدا وجود دارد یا نه؟ و سئوالی دیگر انسان این است که اگر وجود دارد چگونه آن را اثبات نماید؟ در جواب باید گفت که این مسائل و دغده ها درازایی به بلندای تاریخ بشر دارد و اساسا کسی را نمی توان پیدا کرده که بگوید من به این مسئله فکر نمی کنم.و لذا با توجه به اهمیت اثبات یگانه عالم، موضوع تحقیق خود را که به نوعی با این موضوع ارتباط دارد انتخاب نمودم.و با جمع کردن تقریرهای مختلف فلاسفه ی اسلامی در این تحقیق، امیدوارم که توانسته باشم در این راه کمک ناچیزی به اهل تفکر کرده باشم.
پیشینه برهان وجوب و امکان
پیشینه این موضوع (برهان وجوب و امکان)از فارابی که یکی از بزرگترین فلاسفه ی مسلمان است می باشد.چنانکه می دانیم او این برهان را به صورت اجمالی و موردی در کتابهایش به عنوان یکی از موضوعات مندرج در کتابش مطرح کرده است. بعد از ایشان ابن سینا به این برهان توجه کافی نمودند.و آن را بسط و گسترش داد و تقریرهای مختلفی از آن در کتبش نقل کرده است،و دیگر فلاسفه اسلامی متاخر هم هر یک تقریرهای مختلف از این برهان ارائه داده اند. و نکته ای که باید بدان توجه داشت این است که با تحقیقی که در این زمینه انجام دادم به کتابی و یا تحقیقی که درآن مهمترین تقریرهای برهان وجوب و امکان در آن موجود باشد مواجه نشدم و همین موجبات رغبت و علاقه ام را بیشتر کرد.درباره این تحقیق می توان ادعا نمود که چنین ویژگی را دارد یعنی تلاش شده است که اکثر تقاریر مهم برهان وجوب و امکان در آن مطرح شود.و از این جهت ،به نظر می رسد این تحقیق کاری بدیع باشد ،و کسی تا به حال به این امر توجه نداشه است و امیدوارم که به این هدف ارزشمند رسیده باشم.
فهرست منابع
1- آشتیانی ،م.م،1372 ش.تعلیقه ی بر شرح منظوه ی حکمت سبزواری، ایران، انتشارات دانشگاه تهران.
2- آشتیانی ،س.ج، 1360 ش. شرح حال و آراء فلسفی ملاصدرا،ایران ،انتشارات نهضت زنان مسلمان.
3- ابن سینا، ح،1403 ق.الاشارات و التنبیهات ،ایران ،دفتر نشر کتاب
4- ابن سینا، ح، 1404ق.الهیات شفا،ایران، انتشارات کتابخانه آیت الله العظمی نجفی.
5- ابن سینا، ح، 1377 ش.الهیات نجات، ایران،انتشارات فکر روز.
6- ابن سینا، ح، 1363 ش.المبدا و المعاد،ایران،انتشارت موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل-شعبه تهران.
7- ابن سینا، ح، 1360 ش.دانشنامه علائی،تصحیح و تعلیق احمد خراسانی،ایران،کتابخانه فارابی.
8- اصفهانی، م.ح، 1380 ش.تحفه الحکیم همراه تعلیقات مهدی حائری یزدی ،ایران،مرکز نشر علوم اسلامی .
9- الهی قمشه ای ،م.م، 1363 ش. حکمت الهی عام و خاص، ایران ،انشارات اسلامی.
10- ابراهیمی دینانی ،غ.ح،1366ش. قواعد کلی در فلسفه ی اسلامی ،ج اول و سوم، ایران،موسسه ی مطالعات فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی
11- تونی،ف، 1364ش.الهیات، ایران،انتشارات مولی.
12- جوادی آملی،ع، 1376،تبیین براهین اثبات وجود خدا،ایران،موکز نشر سراء.
13- جوادی آملی،ع،1368، شرح بخش یکم از جلد ششم اسفار ،ایران ،انتشارات الزهراء.
14- حائری یزدی،م، 1404 ق.علم کلی ،ایران ،انتشارات حکمت.
15- حائری یزدی،م،1361ش.کاوشهای عقل نظری ،ایران ،انتشارات امیرکبیر.
16- حائری یزدی،م،1360ش. هرم هستی ،ایران،مرکز مطالعه فرهنگها وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
17- خواجه طوسی،م،.1375 ش.اساس اقتباس ،تعلیقه سید عبدالله انوار،ایران،نشر مرکز
18- خواجه طوسی،م،.1359 ش.نقد المحصل،ایران،انتشارات موسسه ی مطالعات اسلامی دانشگاه مک کیل-شعبه تهران
19- خواجه طوسی،م،1416م. قواعد العقائد،قم، مرکز مدیریت حوزه ی علمیه ی قم.
20- رازی ،ف،1355ش. الرساله الکمالیه فی الحقایق الالهیه،ایران،انتشارات دانشگاه تهران.
21- رازی ،ف،1990م. مباحث المشرقیه ،جلد دوم ،بیروت ،دار الکتاب العربی.
22- رازی ،ف،1359 ش.محصل در کتاب نقد المحصل،ایران،انتشارات دانشگاه تهران.
23- رازی ،ق،1377ش. محکمات ،ج اول،ایران ،انتشارات حیدری.
24- سبزواری،هـ، 1362 ش.شرح غرر الفوائد یا شرح منظومه ،ایران،موسسه ی مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل-شعبه دانشگاه تهران.
25- شیرازی ،ق،1369 ش.دره التاج،ج سوم،ایران، انتشارات حکمت .
26- شیرازی،ق،شرح الحکمه الاشرق،ایران،انتشارات بیدار.
27- شیخ اشراق (سهروردی)،ش.ی.1373ش.مجموعه مصنفات ،ج اول ،دوم،سوم،چهارم،تصحیح و مقدمه هانری کربن فرانسوی ،ایران،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
28- شیخ اشراق ،ش.ی.1372ه.ش. حکمه الاشراق ،شرح شمس الدین محمد شهرزوری،ایران، موسسه ی مطالعات و تحقیقات فرهنگی تهران.
29- شیروانی،ع،1370هـ.ش.ترجمه و شرح بدایه لحکمه ،ج اول،انتشارات الزهراء.
30- صدرالمتالهین،م، 1362هـ.ش. مبدا و معاد (ترجمه ی احمد حسینی اردکانی به کوشش عبدالله نورانی)،ایران،انتشارات مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی.
31- صدرالمتالهین،م،1386هـ.ق.اسفار اربعه،ایران،انتشارات مصطفوی.
32- صدرالمتالهین،م، 1366ش.رساله ی حدوث،ایران،انتشارات مولی.
33- صدرالمتالهین،م،1362ش.اللمعات المشرقیه فی الفنون المنطقیه ،ایران،انتشارات آگاه تهران.
34- صدرالمتالهین،م،1360.ش،الشواهد الربوبیه فی الناهج السلوکیه ،ایران، باحواشی حاج ملاهادی سبزواری ،تصحیح و تعلیق سید جلا الدین آشتیانی.
35- صدرالمتالهین،م،1364.ش.مظاهر الالهیه ،ترجمه و تعلیق سید حمید طبیبان،ایران،امیرکبیر.
36- صدرالمتالهین،م،1424هـ.ق.مفاتیح الغیب،همراه تعلیقات مول علی نوری،ج اول،بیروت ،موسسه ی التاریخ العربی.
37- صدرالمتالهین،م،1354هـ.ش. المبدا المعاد،با تصحیح و مقدمه سید جلال الدین آشتیانی و پیشگفتار سید حسن نصر ،ایران،انتشارات انجمن فلسفه ایران.
38- طباطبایی ،م.ح،1375.ش،نهایه الحکمه،ایران،انتشارات جامعه مدرسین.
39- طباطبایی ،م.ح،1367ش.اصول فلسفه و روش رئالیسم،پاورقی مرتضی مطهری،ایران،انتشارات صدرا.
40- طباطبایی ،م.ح،1406 هـ..ش. بدایه الحکمه ،ایران،نشر دارالمعرفه الاسلامیه.
41- علامه ی حلی،ح،1363هـش.جوهر النضید فی شرح منطق التجرید،ایران،انتشارات بیدار
42- علامه ی حلی،ح، 1373ش.کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد (خواجه نصیر الین طوسی).،ایران،انتشارات شکوری.
43- علامه ی حلی،ح،1351ش.کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد،ترجمه و شرح آیت الله حاج شیخ ابوالحسن شعرانی،ایران،انتشارات کتاب فروشی اسلامیه.
44- علامه ی حلی،ح،1374هـش.الباب حادی عشر،ایران،دفتر نوید اسلام.
45- غزالی ،م،1961م.مقاصد الفلاسفه ،مصر ،دارالمعارف.
46- غزالی،م،1338ش.مقاصد الفلاسفه ،(خودآموز حکمت مشاء)،ترجمه محمد خزائلی،ایران،انتشارات امیرکبیر.
47- فارابی ا.ن مجموعه ی رسائل فارابی ،شرح فصوص فارابی به نام نصوص اکلم،محمد بدرالدین حلبی.
48- فارابی ا.ن،1988م،عیون المسائل،بیروت،موسسه ی التاریخ العربی.
49- فارابی ا.ن،1910م،رساله دعاوی القلبیه،حیدرآباد دکن،انتشارات دائره المعارف العثمانیه
50- فارابی ا.ن،1381ش.فصوص الحکم،ایران،انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
51- فیض کاشانی،م،1375ش.اصول المعارف(در فلسفه ملاصدرا)،تصحیح و تعلیق سید جلال الدین آشتیانی ،ایران،انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
52- گرامی ،م،آغاز فلسفه(ترجمه بدایه الحکمه طباطبایی)،ایران،انتشارات طباطبایی.
53- مشکوه الدینی،ع.م،1362ش. منطق نوین (ترجمه ی لمعات المشرقیه ملاصدرا)،ایران، موسسه انتشارات آگاه تهران.
54- مطهری،م،1360،شرح مبسوط منظومه (سبزواری)،ج اول،ایران،انتشارات حکمت
55- مطهری،م، 1360م، شرح مختصر منظومه (سبزواری)،ج اول،ایران، انتشارات حکمت.
56- مظفر،م ،ر،1388 ه.ق ،ایران، نشر موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان
57- مصباح یزدی ،م.ت،1325 ه.ش، تعلیقه بر(نهایه الحکمه)،ج اول،ایران، انتشارات دانشگاه تهران.
58- مصباح یزدی،م.ت،1364 ش.آموزش فلسفه ،ج 2،ایران، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
59- ملکشاهی ،ح،1361ش.ترجمه و تفسیر المنطق (تفتارانی)،انتشارات دانشگاه تهران.
60- مصلح،ج،1337ش.حکمت صدر المتالهین (فلسفه ی عالی)،ج اول ،ایران، چاپ دانشگاه تهران.
61- نورانی و دانش پژوه ،م.ت وع،ترجمه التحصیل بهمنیار،ایران، انتشارات مولی.
برچسب ها : پایان نامه بررسی برهان وجوب و امکان , پایان نامه بررسی برهان وجوب و امکان
روش تدریس در مکاتب فلسفه
درباره این فایل انتقادی دارید؟ راه های تماس با ما: شماره تماس : 09010318948 |
[4]
برچسب ها : روش تدریس در مکاتب فلسفه , روش تدریس در مکاتب فلسفه
پایان نامه فلسفه اسلامی
درباره این فایل انتقادی دارید؟ راه های تماس با ما: شماره تماس : 09010318948 |
[8]
برچسب ها : پایان نامه فلسفه اسلامی , پایان نامه فلسفه اسلامی
فلسفه تحلیلی
درباره این فایل انتقادی دارید؟ راه های تماس با ما: شماره تماس : 09010318948 |
مقاله فلسفه تحلیلی
فصل اول: ویتگنشتاین متقدم وویتگنشتاین متأخر
فصل دوم: نظریه تصویری
فصل سوم:نظریه کاربردی
فصل چهارم: زبان خصوصی
اغلب مفسران بند 243 پژوهشها را به عنوان آغاز بحث «زبان خصوصی» می دانند و معتقدند این بحث، مربوط به زبان حسی و واژه های مربوط به احساسات می باشد. بر همین اساس در تعریف زبان خصوصی می گویند زبانی است که واژه های آن برای بیان تجارب باطنی و خصوصی همچون درد، خارش، سوزش و ... به کار می روند و لذا اسامی این تجارب تلقی می گردند. به نظر آنچه که ویتگنشتاین در زمینة «زبان خصوصی» با آن مخالفت می کند این است که زبان خصوصی یک نوع بازی تسمیه نیست، یعنی زبانی نیست که حاوی اسامی احساسات باشد زیرا واژه هایی که معرف چنین احساساتی اند شرایط لازم تسمیه را ندارند. یکی از این شرایط قابل تشخیص بودن است علائمی که به عنوان اسم احساسات بکار می روند این شرط را بر آورده نمیکنند ( هارتناک، ویتگنشتاین، صص 116-115و111-110) ویتگنشتاین برای اثبات این امر می گوید فرض کنیم که من احساسی را دارم و علامت «S» را برای تعیین آن بکار میبریم و هر روز که این احساس را پیدا کردم علامت«S»را در دفترچه یادداشتی ثبت می کنم. ویتگنشتاین می پرسد در اینجا چگونه من تشخیص می دهم که احساسات بعدی من همان احساسی است که اولین بار تجربه کرده ام و آن را « S» نامیدم؟ آیا تشخیص من در « S» نامیدن این احساسات درست و صحیح است یا نه؟ از نظر ویتگنشتاین سخن گفتن از تشخیص درست و صحیح متضمن ملاک و مناط صحت است. اما این ملاک نیز باید ملاکی بیرونی باشد بطوریکه برای دیگران قابل فهم باشد: «پس کاربرد این واژه نیاز به توجیه دارد که همه کس بفهمد» ( پژوهشها، بند 261) «توجیه عبارت است از توسل به چیزی مستقل». ( پژوهشها، بند 265) از این رو او میگوید این سخن که « به نظرم می آید که همان احساس است» ملاک صحیحی نیست: «آدمی می خواهد بگوید. هر آنچه قرار است به نظرم درست بیاید درست است و این فقط یعنی اینجا نمی توانیم دربارة «درستی» سخن بگوییم» لذا از نظر ویتگنشتاین صرف عقیده من به اینکه چیزی چنان است نمی تواند ملاک و معیاری برای تعیین صحت تشخیص من باشد. علاوه بر این از نظر ویتگنشتاین حافظه نیز نمی تواند ملاک صحت کاربرد واژه های مربوط به احساس باشد از نظر او اگر چه ما در برخی موارد به حافظه خود توسل می جوییم اما در این موارد ملاک و مناطی وجود دارد که به موجب آن صحت و نادرستی حافظه معلوم می شود؛ به عنوان مثال زمانی که ما می خواهیم بدانیم ساعت حرکت قطار چه ساعتی بوده است میتوانیم با اعتماد به حافظه خود، ساعت حرکت قطار را بخاطر آوریم، اما در اینجا صحت تصویر ذهنی جدول زمانی حرکت قطارها را می توان با یک ملاک بیرونی سنجید. در صورتیکه طبق برنامه، قطار در ساعت مورد نظر حرکت کند حافظه من درست بوده در غیر اینصورت نادرست بوده است. اما در مورد احساسات اینگونه نیست. اگر بخواهیم برای صحت تشخیص احساساتمان به حافظه توسل جوییم و هیچ ملاک بیرونی و مستقلی نداشته باشیم، عمل نادرست ما همانند عمل کسی خواهد بود که چند نسخه از یک روزنامه را بخرد تا مطمئن شود آنچه نوشته شده است درست است. (پژوهشها، بند 265) از آنجا که ما در تعیین درستی یا نادرستی تشخیص احساسات درونی خود ملاک و مناطی نداریم لذا میان این دو جمله تفاوتی نخواهد بود: «همان احساس است که قبلاً داشتم» «همان احساسی نیست که قبلاً داشتم» قضیهای که چنان صورت یافته است که صدق و کذبش یکی است اصلاً قضیه نیست. پس علامت « S» اصلاً اسم چیزی نیست؛ بلکه اشتباهاً به جای اسم گرفته شده است. اسمی که برای بکار بردنش ملاک و مناطی نباشد، یعنی قاعده ای برای کاربردش نداشته باشیم اسم نخواهد بود و جزء هیچ یک از «بازی های زبانی یا لغوی» نیست و عمل و وظیفه ای ندارد که انجام دهد. ( هارتناک، ویتگنشتاین، ص 114)
برچسب ها : فلسفه تحلیلی , فلسفه تحلیلی