مقاله تفکر و زبان
درباره این فایل انتقادی دارید؟ راه های تماس با ما: شماره تماس : 09010318948 |
مقاله تفکر و زبان
عنوان |
صفحه |
مقدمه |
2 |
تصویر، زبان و تفکر |
2 |
جایگاه زبان و تفکر در جامعه بشری |
7 |
رویکرد فیلسوفان وجودی به زبان |
12 |
منابع |
18 |
بخشهایی از متن:
مقدمه
شاید مهمترین مشخصهی انسان، زبان است. تا جایی که شاید بتوان گفت انسان زایشی است که در حوزهی زبان صورت گرفته است. نقش زبان در هویت انسانی از چنان وزنهای برخوردار است که بیشک معادلهی انسان با حذف فاکتورِ زبان تعریف شدنی نیست.
بخش اول این مقاله، تحت عنوان "زبان تصویر و تفکر" به حوزه زبان و اهمیت و نقش کلیدی آن در خودشناسی میپردازد. بخش دوم با عنوان "چتر، انعکاسِ تصویرِ باران است در ذهنِ انسان" کوششی خواهد بود برای پرداختن به دو وازهی اطلاع و دانش، و بخش سوم این مقاله با عنوانِ "هدایت و مدرنیسم" به نقشِ صادق هدایت در تفکر مدرنیته و در حوزهی زبان فارسی خواهد پرداخت.
...
هدایت و مدرنیسم
نام صادق هدایت گره خورده است با بوف کور و هنرِ داستان نویسی مدرن در ایران. (تا جایی که او را با ادگارآلنپو مقایسه میکنند. در حالی که دغدغه آلن پو فقط و فقط ساختار داستان است و دغدغههای هدایت ریشه در یک نگاه فلسفی دارد.)
برای شناخت بوف کور باید به ریشههای آن که در فلسفه مدرن ریشه دارد، توجه شود. در بوف کور زمان و مکان بر گرد یک فرد میچرخد. جهان پیرامون بوف کور از زبان یک انسان تعریف می شود. در این تعریف او با فضاهای تصویری تفکر، درحوزه زبان فارسی کاملا بیگانه است. خودمحوری و نگاه قهرمانِ بوف کور از بیرون به خود، ریشه در مدرنیته دارد. هدایت بدون تکیه بر تفکر مدرنیسم قادر به خلق بوف کور نبوده است.
شاید بتوان ادعا کرد بوف کور نه تنها پرچمدار داستان نویسی مدرن در ایران است که از آن مهمتر تفکر مدرنیته در زبان فارسی برای اولین بار در این رمان اتفاق میافتد.
بوف کور بر دو عنصر نداشتهی زبان فارسی استوار است. پای اول بوف کور ریختن این زبان در غالبی مدرن با مشخصه های مدرنیسم و پای دوم تکیه بر فلسفه و رو به تفکر و فلسفه مدرنیسم ( و در لحظه هایی پسامدرنیسم است) دارد. پای اول بوف کور بعد از بوف کور در داستان و رمان فارسی به زندگی ادامه میدهد و تا حدود زیادی سیر تکاملی طی می کند، تا جایی که در حوزه تکنیک داستان و رمان نویسی فارسی، بوف کور، داستان بلند یا رمان برجسته ای به حساب نمی آ?ید. اما در حوزه تفکر این اتفاق نمیافتد و گویا در حوزه تفکرِ زبانِ فارسی، مدرنیسم با بوف کور به دنیا و همزمان از دنیا میرود.
برچسب ها : مقاله تفکر و زبان , مقاله تفکر و زبان , مقاله رشته فلسفه , جایگاه زبان و تفکر در جامعه بشری , رویکرد فیلسوفان وجودی به زبان
مقاله درباره فلسفه و مسیحیّت
درباره این فایل انتقادی دارید؟ راه های تماس با ما: شماره تماس : 09010318948 |
[1]
برچسب ها : مقاله درباره فلسفه و مسیحیّت , مقاله درباره فلسفه و مسیحیّت
مقاله تعریفی جامع و مانع از «تمثیل» و «بین تمثیلی»
درباره این فایل انتقادی دارید؟ راه های تماس با ما: شماره تماس : 09010318948 |
مقاله تعریفی جامع و مانع از «تمثیل» و «بین تمثیلی»
در آغاز کلمه نبود. انسان بود و اشیای پیرامونش. و انسان خواست که بشناسد. و برای شناختن نیاز به کلمه داشت؛ به اسم. تا پیش از شناختن اشیا، پیش از ترسیم صور اشیا در ذهن اسم اشیار را بداند. و انسان اسم گذاشت بر اشیا.(1)
اسامی آن چه پیرامون انسان است – و البته آن چه در ذهن و فکر و روح اوست، کوشش اوست برای شناختن. این اسمها و کلمات، علامات و نشانههایی هستند که به معانی معینی دلالت میکنند و واضح آنها انسان است. انسان بر حسب قرارداد و به دل خواه خود، در ابتدا بر اشیای پیرامونش اسم گذاشت و این نشانههای وضعی/ قراردادی شدند نامهای واقعی اشیا. «نشانهها وسایلی مقتصدانه هستند برای بیان معنایی که یا حاضر است و یا قابل وارسی.»(2) انسان وقتی شیئی را دید، تعریفی از آن شیء بر حسب صورت ظاهر، هویت و کارکرد آن – و اگر آن شیء مفهومی ذهنی یا عقلی بود، تعریفی حاصل از ادراک آن – در ذهنش نقش بست و به منظور آن که از آن پس برای نامیدن آن شیء همهی معنایی را که در ذهنش دارد، با تمام حدود و ثغور آن به زبان نیاورد، به نامگذاری آن پرداخت. و از این رو است که نشانهها «همه وسایلی مقتصدانه» هستند «برای بیان تعریفی طولانی» و «موجب صرفهجویی در اعمال ذهنی».
نام اشیا را –از آن رو که به معنایی دلالت میکنند – دال، و معنای نهفته در آن را – که همان صورت ظاهر اشیا و مجموعهی ویژگیهای آنهاست- مدلول میخوانیم. بنا بر تعریفی که از نامها و نشانهها ذکر شد، دلالت این نشانهها بر معنا دلالتی وضعی و قراردادی است؛ نه مبتنی بر شباهت واقعی میان دال و مدلول. هم چنیناند علامتهای اختصاری یا نشانههایی نظیر علامات راهنمایی و رانندگی.
با وجود قراردادی بودن رابطهی میان دال و مدلول در نشانهها و از آن جهت که اشیا پیش از وضع این نامها اسم دیگری (در ذهن انسان) نداشتند، مدلول این گونه اسمها معنای حقیقی آنها محسوب است و انسان به محض شنیدن یا خواندن این اسامی، صور این اشیا را با همهی خصوصیات ظاهری و باطنی که از آنها میداند، به ذهن میآورد؛ بدون آن که ذهن در این فرایند شناختن دچار تکلف و زحمت شود. چرا که اسمها در حکم علامتهایی هستند که پس از وقع معنایی ثابت، معین و همه فهم دارند.
...
اگر فابل و پارابل را – از آن جهت که نتیجهی اخلاقیشان در داستان بیان میشود- دو نوع «تمثیل» بدانیم؛ آن گاه «تمثیل رمزی» را باید داستانها یا حکایاتی دانست که در آنها غرض و مقصود اصلی گوینده از ایراد آنها به طور واضح بیان نشده است.» این که این نوع تمثیل را «رمزی» مینامیم از آن جهت است که نیت گویندهی آن هم چنان مکتوم و پنهان و به صورت یک رمز باقی میماند و تفسیر و رمزگشایی آن بر عهدهی خوانندهی داستان است. «الگوری» که معادل فرهنگی اصطلاح تمثیل رمزی است در لغت به معنای «طور دیگر سخن گفتن» است و این معنای لغوی، خود مبین آن است که در تمثیل رمزی موضوع مورد نظر گوینده تحت صورت موضوعی دیگر ارائه میشود و در جامعهی یک مثال پوشیده میگردد. یافتن معنای باطنی در تمثیل رمزی تنها با توجه به قراین موجود امکان پذیر است و به هیچ وجه از سوی گوینده مستقیماً بیان نمیشود. داستانی نقل میشود؛ قراین و نشانههایی(لفظی یا معنوی) مبنی بر وجود و ارادهی معنای دیگری غیر از معنای ظاهری داستان در نظر گرفته میشود وآن گاه کشف سطح زیرین معنا به خواننده محول میگردد.
گامی الگوری از حیث داشتن شخصیتهای غیرانسانی (حیوانات، اشیا یا مفاهیم انتزاعی) با فابل شباهت پیدا میکند. اما تفاوت اصلی فابل و الگوری – که در طرز برخورد گوینده با پیام تمثیل است – هم چنان به جای خود باقی است.
[1] Allegory
...
لازم به ذکر است که کلمهی «نماد» ناظر به جنبهی «نمایش دهندگی» سمبل است و واژهی «رمز» پنهان بودن معنا و رازآلود نمودن سمبل را بیان میکند. بنابراین هر یک از واژگان رمز و نماد یکی از وجود معنایی سمبل را باز مینمایند.
اگر بخواهیم تعریفی برای نماد ارائه دهیم که تا حدودی- و نه کاملاً – جامع و مانع باشد، باید بگوییم نماد، نمایش دهندهی مفاهیم ذهنی و غیرمادی است. نشانهای ملموس برای بیان معنای انتزاعی و دیدگاههای وسیع. «نماد، نمایش یا تجلیای هم هست که اندیشه و تصور یا حالتی عاطفی را … تذکار میدهد.»(37)
و «نشانهای عینی است که به وسایل طبیعی (مأخوذ از سراسر طبیعت) چیزی غایب یا غیرقابل مشاهده را مجسم میکند.»(38)
به منظور آنکه مفهوم نماد با نشانه و علامت اشتباه نشود، میتوان این تفاوتها را میان نماد و نشانه برشمرد:
2-نوع دلالت؛ در نشانه، مدلول حاضر و یا قابل وارسی است؛ بنابراین دلالت جنبهی قراردادی دارد. اما در نماد، مدلول به سختی قابل تجسم یا اصولاً تجسم ناپذیر است. پس بخشی از معنای مدلول باید در نماد وجود داشته باشد. در نماد «علامات باید حتماً مستدل و موجه باشد و آن وقتی است که علامت، رسانندهی مفاهیم مجرد و خاصه صفات و کیفیاتی است که حقیقتاً به سختی قابل تجسماند.»(39)
2- سادگی و پیچیدگی؛ نشانه، علامتی است ساده که عموماً بر یک چیز دلالت میکند حال آن که نماد «تنوع پذر است و علاوه بر معنای آشکار و معمول خود، معانی دیگری نیز دارد.»(40) یعنی در یک زمان میتواند بر چند معنا یا ترکیبی از مفاهیم را در برمیگیرد و به نمایش میگذارد. در مقابل نشانه که برای همه کس مدلول واحد دارد. مثلاً «یونسکو» علامت اختصاری یک سازمان معین است؛ رنگهای چراغ راهنمایی هر یک مفهوم مشخصی دلالت دارند و دایرههای رنگارنگ در نشان بازیهای المپیک، هر کدام مظهر یکی از پنج قاره است. بعضی از نمادها «بیانگر زمینه وسیعی از افکار و دیدگاهها هستند و البته در شرایط متفاوت مفاهیم متفاوتی را میرسانند، برای مثال داس و چکش نزد برخی جوامع محترم است حال آن که برای جوامع دیگر ممکن است ناخوشایند باشد.»(41)
نمادهای ادبی به دو گروه تقسیم میشوند:
1-نمادهای جمعی، که حاصل اتفاق نظر یک گروه (که عموماً افراد وابسته به یک فرهنگ، ملت، یا جهان است) هستند و بر اساس تکرار و وفور استعمال حالت کلیشه به خود گرفتهاند. نمادهای عمومی جزیی از سنت ادبی به شمار میآیند. مثل «پرواز» که نما آزادی و رهایی است.
2-نمادهای شخصی، که حاصل ابداع شاعران و نویسندگاناند و تا زمانی که همهگیر نشدهاند در حوزهی نمادهای شخصی باقی میمانند. مثل «گلدسته» در داستان گلدستهها و فلک آل احمد که نماد رفعت یا یچز دست نیافتنی است.
پس از این بحث مفصل دربارهی نماد، سؤال این است که جایگاه نماد در داستانهای تمثیلی و مرزی کجاست؟ با توجه به تعریف نماد و تفاوتهایی که از حیث پیچیدگی و تنوع پذیری با نشانه دارد، به نظر میرسد درصد استفاده از نماد در داستان رمزی بیشتر است. در حالی که در داستانهای تمثیلی به جهت پیوند قرارداری بین معنای اولیه و ثانوی نیاز به کاربرد نماد کمتر حس میشود. با این حال در داستانهای تمثیلی نیز گاهی به حضور نماد برمیخوریم. مثلاً «پرواز زنبورها» در داستان سرگذشت کندوها که از جمله نمادهای جمعی و به معنای رهایی و آزادی است. شاید بتوان گفت در داستانهای تمثیلی بیشتر از نمادهای جمعی که تدریجاً حالت قرارداد به خود گرفتهاند- استفاده میشود. علاوه بر این هنگام استفاده از این گونه نمادها در داستان تمثیلی، تنها یکی از وجوه معنایی آن مدنظر است. تقابل میان نماد و تمثیل را از نوع تقابل هنر با غیرهنر دانستهاند «بدین صورت که در هنر نامعین بودن معنا سرچشمهی مجموعهی بیپایانی از معانی است؛ در حالی که در غیرهنر به محض دستیابی به معنا کار تمام میشود.(42)
برچسب ها : مقاله تعریفی جامع و مانع از «تمثیل» و «بین تمثیلی» , مقاله تعریفی جامع و مانع از «تمثیل» و «بین تمثیلی»
نقشه فاز 2 مجتمع فرهنگی به صورت کامل به همراه دتایل ها
نقشه فاز 2 مجتمع فرهنگی به صورت کامل و به همراه تمامی دتایل های مورد نیاز
فایل مورد نظر اتوکد میباشد.
دروس مربوطه دانشگاهی : معماری و عمران
موضوع : نقشه فاز 2 مجتمع فرهنگی
فرمت : dwg - اتوکد
حجم : 10.7 MB
برچسب ها : نقشه فاز 2 مجتمع فرهنگی به صورت کامل به همراه دتایل ها , فاز 2 مجتمع فرهنگی
پاورپوینت آموزش ASP 3.0 برای مبتدیان
پاورپوینت آموزش ASP 3.0 برای مبتدیان دارای 23 اسلاید (ویژه رشته های مهندسی کامپیوتر) با ظاهری زیبا ، متفاوت ، مفید، مختصر و قابل ویرایش می باشد قسمتی از متن را ببینید و در صورت تمایل خرید کنید.
همان طور که مستحضر هستید، صفحات وب به دو دسته ایستا (Static) و پویا (Dynamic) تقسیم می شوند. صفحات Static صفحاتی هستند که همواره ثابت بوده و تغییر پیدا نمی کنند. اما صفحات Dynamic، بر خلاف آنها، همواره به صورت دینامیکی در حال تغییر هستند.علاوه بر تقسیم بندی بالا، صفحات وب را به دو دسته صفحات سمت کاربر (Client Side) و سمت سرور (Server Side) نیز تقسیم می کنند. کد اصلی صفحات Server Side، از دید کاربران مخفی می ماند و کاربران به کد اصلی این گونه صفحات دسترسی ندارند. این صفحات بر روی سرور اجرا می شوند.
صفحات Client Side، صفحاتی هستند که بر روی کامپیوتر کاربر اجرا می شوند و در نتیجه، کاربر به کد اصلی دسترسی دارد. کدهای جاوااسکریپت از این گونه صفحات هستند.برای ایجاد نمودن صفحات دینامیکی، از تکنولوژیهای مختلفی نظیر ASP, PHP, ASP.NET, JSP و ... استفاده می کنند. ASP تکنولوژی است که توسط شرکت Microsoft ایجاد شده و می بایست بر روی سرور ویندوز (Windows) اجرا شود. ASP مخفف عبارت Active Server Pages به معنای صفحات فعال سرور می باشد.
در این درس مروری بر متغیرها و VBScript خواهیم داشت...+ در نوشتن این آموزشها، از کتاب Sams Teach Yourself Active Server Pages 3.0 in 21 Days استفاده شده است.متغیرهامتغیرها (Variables) را می توان همانند جعبه ای در نظر گرفت که محتوی یک مقدار می باشند. حال این مقدار می تواند یک عبارت رشته ای، یا یک عدد و یا یک مقدار درست (True) یا غلط (False) باشد. از متغیرها، می توان برای نگه داشتن اطلاعات ورودی که از کاربر گرفته شده است،
ppt: نوع فایل
سایز:26.3 MB
تعداد اسلاید:23
برچسب ها : پاورپوینت آموزش ASP 3.0 برای مبتدیان , دانلود پاورپوینت آموزش ASP 30 برای مبتدیان , پاورپوینت آموزش ASP 30 برای مبتدیان , آموزش ASP 30 برای مبتدیان , دانلود پاورپوینت , پاورپوینت ,